Urząd Miasta Gdynia podpisał z Solarisem umowę na dostawę 30 trolejbusów o łącznej wartości ponad 95 milionów złotych.
W wyniku wygranego przetargu, we flocie PKT zadebiutują przegubowe Trollino 18. Wśród zamówionych pojazdów są także dobrze znane w Gdyni Trollino 12.
Zamówione przez Gdynię Solarisy, oprócz tradycyjnych napędów trolejbusowych, zostaną wyposażone w dodatkowe akumulatory umożliwiające jazdę poza trakcją. W przypadku 14 sztuk Solarisów Trollino 12 będą to baterie o pojemności 58 kWh, natomiast w 16 przegubowcach zostaną zamontowane baterie o pojemności 87 kWh. Oznacza to, że zasięg obu typów pojazdów bez pantografu wyniesie w trybie zeroemisyjnym kilkadziesiąt kilometrów. W konsekwencji, gdyńskie trolejbusy będą mogły obsługiwać te rejony miasta, które nie posiadają trakcji trolejbusowej.
Oprócz trolejbusów, w ramach umowy, firma dostarczy miastu także baterie, które pozwolą na modernizację kolejnych 21 pojazdów. Wymiana baterii niklowo-kadmowych na litowo-jonowe, wraz z dostosowaniem aparatury energoelektronicznej, to ogromny przeskok technologiczny i jakościowy, który pozwoli na bezemisyjne przejechanie ok. 15-20 kilometrów poza siecią trakcyjną. Modernizacja trolejbusów rozpocznie się wiosną tego roku, z kolei dostawa pojazdów do Gdyni rozpocznie się we wrześniu tego roku i zakończy wiosną 2019.
Jak powiedziała Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni:
„Trolejbusy w Gdyni stały się już rozpoznawalnym znakiem jakości w dziedzinie ekologicznego transportu. Po realizacji tego zamówienia będziemy mogli zastąpić na niektórych liniach autobusy właśnie trolejbusami. Dzięki bateriom będą one w stanie jeździć także po trasach pozbawionych sieci trakcyjnej. Nowe trolejbusy będą wyposażone w klimatyzację, będą dostępne dla osób z dysfunkcjami ruchu, a dzięki dużym i wyraźnym wyświetlaczom i wewnętrznym kamerom, zwiększy się bezpieczeństwo pasażerów. Natomiast nowe przegubowce, których do tej pory nie widzieliśmy na gdyńskich ulicach, zabiorą prawie dwukrotnie więcej osób niż pojazd standardowy, przy porównywalnym koszcie eksploatacji. Dzięki nowym pojazdom elektrycznym, ponad 1/3 pasażerów, korzystających z transportu publicznego w Gdyni, będzie przewożona trolejbusami”.
Gdynia została nabywcą pierwszego trolejbusu wyprodukowanego przez Solarisa w 2000 roku. Do miasta trafił też tysiąc pierwszy trolejbus z zakładu w Bolechowie pod Poznaniem.
Zbigniew Palenica, Wiceprezes Solaris Bus & Coach S.A., stwierdził:
„Bliska współpraca naszej firmy z Przedsiębiorstwem Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni trwa nieprzerwanie od kilkunastu lat. Dzięki wysokim wymaganiom technicznym stawianym przez zamawiającego możemy nieustannie rozwijać nasze produkty, a Solaris stał się europejskim liderem w produkcji nowoczesnych trolejbusów”.
Gdynia, obok Lublina i Tychów, jest obecnie jednym z trzech miast w Polsce, które zachowały i rozwijają komunikację trolejbusową. Za swoje osiągnięcia w tej dziedzinie, Gdynia była wielokrotnie nagradzana w Polsce i zagranicą. Między innymi w 2014 roku Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej zostało laureatem prestiżowej nagrody Regiostars, przyznawanej przez Komisję Europejską za „inwestycje w publiczny transport miejski zgodny z zasadą zrównoważonego rozwoju”.
Gdynia intensywnie rozwija swoją flotę zeroemisyjnych autobusów. Do miasta trafią również pojazdy na ogniwa paliwowe, zasilane wodorem dostarczonym przez spółkę LOTOS.
solarisbus.com, materiały własne