SF Motors – wspierany przez chińskich inwestorów start-up z Doliny Krzemowej – zaprezentował dwa całkowicie elektryczne SUVy.
Przyjmowanie zamówień na mniejszy model, SF5, rozpocznie się jeszcze w 2018 r., a pierwsze dostawy ruszą w 2019 r. Ceny pojazdu nie ujawniono, jednak John Zhang, założyciel i dyrektor generalny SF Motors, poinformował, że „może wynosić mniej niż 50 000 dolarów” (ok. 170 000 zł). Samochód zostanie wyposażony w systemy autonomicznego prowadzenia (docelowo 3 poziomu) oraz technologię z zakresu łączności.
Według zapowiedzi, zarówno SF5, jak i większy SF7, będą przyspieszały od 0 do 97 km/h (60 mph) w czasie poniżej 3 sekund, a ich zasięg na jednym ładowaniu wyniesie 500 km. Samochody mają rozwijać moc na poziomie 1 000 KM. Biorąc pod uwagę prognozowaną cenę SF5, uzyskanie tak imponujących osiągów w modelach seryjnych wydaje się być trudne do zrealizowania. Planowana data rynkowego debiutu SF7 nie została ujawniona.
SF Motors dołączył do licznego grona spółek wspieranych finansowo przez chińskich przedsiębiorców, które mają ambitne plany w zakresie produkcji samochodów elektrycznych. Grupa obejmuje m.in. takie podmioty jak Faraday Future, NIO, Byton, WM Motor Technology, XPENG Motors czy Hybrid Kinetic Group.
SF Motors wydaje się posiadać potężne zaplecze finansowe i technologiczne. Spółka dysponuje biurami badań i rozwoju oraz zakładami projektowymi w USA, Chinach, Niemczech oraz Japonii. W zakresie technologii autonomicznego prowadzenia, start-up współpracuje m.in. z Uniwersytetem Michigan. Opracowany przez SF Motors elektryczny układ napędowy został zaprojektowany przy udziale Martina Eberharda, współzałożyciela i pierwszego prezesa Tesli (pełnił tę ostatnią funkcję do 2007 r.).
W 2017 r. SF Motors zakupił byłą fabrykę AM General, zlokalizowaną w Mishawaka, w stanie Indiana, która w przeszłości wytwarzała słynne Hummery. Uzupełnienie wyposażenia zakładu zostanie zakończone do końca trzeciego kwartału bieżącego roku. Niedługo potem SF Motors chce uruchomić produkcję. Według planów, z taśm montażowych fabryki będzie zjeżdżać 50 000 pojazdów rocznie.
SF Motors zamierza równolegle produkować samochody w zakładzie zlokalizowanym w chińskim mieście Chongqing, w liczbie 150 000 sztuk rocznie. Obie fabryki będą w stanie wytwarzać kluczowe podzespoły do EV takie jak pakiety akumulatorów oraz silniki.
Docelowo, start-up planuje zatrudniać ok. 3 500 pracowników.
sfmotors.com, southbendtribune.com, forbes.com, cnbc.com, autonews.com, materiały własne