Toyota poinformowała, że 07 marca rozpoczęła się sprzedaż wodorowego autobusu Sora (akronim od „Sky, Ocean, River, Air”). Pojazd został po raz pierwszy zaprezentowany publicznie podczas ubiegłorocznego salonu motoryzacyjnego w Tokio.
Do 2020 r. Toyota zamierza wypuścić na drogi ponad 100 autobusów zasilanych ogniwami paliwowymi. Większość z nich pojawi się w obszarze metropolii tokijskiej. Wodorowe autobusy będą m.in. wozić turystów odwiedzających Letnie Igrzyska Olimpijskie, które odbędą się w stolicy Japonii w 2020 r.
Sora wykorzystuje zmodyfikowany system ogniw paliwowych pochodzący z Toyoty Mirai. Autobus może służyć jako samodzielne źródło zasilania o maksymalnej mocy wyjściowej 9 kW. Pojazd jest w stanie dostarczyć energię elektryczną np. w przypadku katastrofy naturalnej.
Autobus został wyposażony w automatycznie składane siedzenia, które w razie potrzeby tworzą dodatkową przestrzeń dla wózków dziecięcych i inwalidzkich.
Kierowca ma do dyspozycji system składający się z ośmiu kamer o wysokiej rozdzielczości, który ostrzega przez przebywającymi w pobliżu pojazdu pieszymi i rowerzystami za pomocą sygnałów dźwiękowych i wizualnych. Funkcja kontroli przyspieszenia zapobiega gwałtownemu przyspieszaniu z myślą o bezpieczeństwie stojących pasażerów. Do ich komfortu przyczynia się także naturalny dla napędu elektrycznego brak konieczności zmiany biegów, który eliminuje szarpnięcia.
Bryła Sory odbiega od tradycyjnego prostopadłościanu, typowego dla konwencjonalnych autobusów. Przednie i tylne światła pojazdu wykorzystują diody LED.
Autobus, oprócz kierowcy, zabiera na pokład 22 pasażerów na miejscach siedzących oraz 56 na miejscach stojących. Pojazd wykorzystuje do napędu dwa synchroniczne silniki elektryczne o mocy 154 KM każdy, zasilane energią pochodzącą z ogniw paliwowych. 10 wysokociśnieniowych zbiorników wodoru dysponuje łączną pojemnością 600 litrów.
W grudniu ubiegłego roku Toyota ogłosiła swoje plany na lata 2020-2030 w zakresie elektryfikacji. Koncern zamierza posiadać w swojej ofercie zarówno „klasyczne” hybrydy (HEV), hybrydy typu plug-in (PHEV), a także pojazdy w pełni elektryczne zasilane akumulatorami (BEV) oraz elektryczno-wodorowe z ogniwami paliwowymi (FCEV).
Do 2030 r. japoński koncern planuje sprzedawać rocznie ponad 5,5 mln pojazdów zelektryfikowanych, w tym milion zeroemisyjnych (typu BEV i FCEV).
newsroom.toyota.co.jp, materiały własne