Volvo zamierza rozpocząć w czerwcu testy przegubowych autobusów elektrycznych w Göteborgu. Dwa prototypowe pojazdy tego typu będą kursować na części linii nr 16, którą cechuje wysoka częstotliwość odjazdów i z której korzysta znaczna liczba pasażerów. Testy stanowią część projektu ElectriCity, który od 2015 roku wykorzystuje zelektryfikowane autobusy w ruchu pokazowym na linii 55 w Göteborgu.
Dwa nowe pojazdy, które rozpoczną kursy tego lata, dysponują długością 18,7 metra i mieszczą maksymalnie 135 pasażerów, w tym 38 na miejscach siedzących. Autobusy posiadają cztery pary podwójnych drzwi, duże przestrzenie podłogowe oraz ergonomicznie zaprojektowane drążki, uchwyty i oparcia dla stojących pasażerów. Projektanci skupili się także na stworzeniu harmonijnego pod względem kolorystycznym wnętrza z odpowiednim oświetleniem. Głównym założeniem projektu jest, aby duża liczba pasażerów mogła szybko wsiąść i wysiąść z autobusu na każdym przystanku. Na pokładzie dostępne jest darmowe Wi-Fi, porty ładowania dla telefonów komórkowych oraz rozszerzona informacja dotycząca ruchu.
Oprócz samych pojazdów, wiele uwagi poświęcono opracowaniu informacji dostępnych na pokładach autobusów, testując nowe rodzaje ekranów zewnętrznych i wewnętrznych. Ponadto, przystanki Eriksbergstorget i Lindholmen zostaną wyposażone w dodatkowe osłony przed warunkami pogodowymi. Na dwóch przystankach: Eriksbergstorget i Szpital Uniwersytecki Sahlgrenska, zostaną umieszczone stacje ładujące. Urządzenia te oparte są o wspólny system OppCharge, zatem mogą być wykorzystywane przez pojazdy elektryczne innych producentów.
Håkan Agnevall, Prezes Volvo Buses. stwierdził:
„Linia 16 jest jedną z tych linii, które przewożą najwięcej pasażerów w Göteborgu, dając nam możliwość prawdziwego przetestowania technologii. Przykładowo, akumulatory są zwymiarowane tak, aby autobusy mogły kursować bez konieczności przerwy na doładowanie podczas godzin szczytu. Zamiast tego, doładowania będą odbywać się podczas mniejszego natężenia ruchu na jednej z dwóch stacji ładujących, które są obecnie instalowane na trasie lub po powrocie autobusów do zajezdni. Autobusy elektryczne są ciche, nie emitują spalin i stwarzają nowe możliwości dla planowania urbanistycznego. Na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, że poziom hałasu zostanie zredukowany w okolicach Szpitala Sahlgrenska”.
Nowe, elektryczne autobusy przegubowe są częścią ElectriCity, programu prowadzonego wspólnie przez społeczność badawczą, przemysł i mieszkańców. Projekt autobusów przegubowych jest zarządzany przez Grupę Volvo, Västtrafik, miasto Göteborg, Göteborg Energi i Transdev.
volvobuses.pl, materiały własne