SEAT podsumował wyniki za rok 2017 r. Jednocześnie, hiszpański producent ujawnił swoje plany w zakresie elektro- i gazomobilności.
Dyrektor generalny SEATa, Luca de Meo, poinformował, że pierwszy seryjny, w pełni elektryczny model marki pojawi się w sprzedaży w 2020 r. Samochód zostanie oparty na architekturze MEB, przeznaczonej do EV Grupy Volkswagena. Platformę wykorzystają również m.in. modele z rodziny I.D.
Według zapowiedzi, elektryczny SEAT będzie dysponował zasięgiem wynoszącym ok. 500 km na jednym ładowaniu. Jak czytamy w oficjalnym komunikacie, ceny samochodu mają być „konkurencyjne”, zaś jego wyposażenie obejmie „najbardziej zaawansowane na rynku” systemy komunikacji i inforozrywki. Ponadto, pojazd otrzyma technologię jazdy autonomicznej, co najmniej 2 poziomu.
W 2020 r. na rynku pojawi się ponadto zelektryfikowana wersja kompaktowego modelu Leon. Samochód stanie się dostępny z napędem hybrydowym typu plug-in. Jego zasięg na napędzie elektrycznym będzie wynosił co najmniej 50 km.
Plany hiszpańskiej marki obejmują także poszerzenie oferty o całkowicie elektryczną odmianę miejskiego modelu Mii. E-Mii będzie dzielił podzespoły z Volkswagenem e-Up! oraz Škodą Citigo-e. W ślad za nim, zadebiutuje zeroemisyjny SUV, stanowiący odpowiednik Škody Vision E.
Prezes SEATa podkreślił ponadto znaczenie samochodów zasilanych CNG. Hiszpański producent zamierza wprowadzić w tym roku do sprzedaży model Arona TGI – pierwszego SUVa na rynku napędzanego sprężonym gazem ziemnym.
SEAT osiągnął w 2017 r. bardzo dobre wyniki finansowe. Zysk hiszpańskiego producenta po opodatkowaniu wyniósł 281 milionów euro, co oznacza wzrost o 21,3% względem roku 2016 (232 miliony euro). Ponadto, najwyższy poziom w historii osiągnęły obroty – 9,552 miliarda euro tj. o 11,1% więcej niż w 2016 r. (8,597 miliarda euro). Rekord zanotowano także w sferze przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej. Wyniosły 947 milionów euro – prawie trzykrotność sumy z roku 2013.
SEAT sprzedał 468 400 pojazdów – najwięcej od 2001 r. Nakłady inwestycyjne oraz wydatki firmy na badania i rozwój wyniosły natomiast 962 miliony euro, przewyższając wynik z 2016 r. o 11,6%. SEAT odpowiada za około 3% inwestycji na badania i rozwój w całej Hiszpanii.
seat-mediacenter.com, autocar.co.uk, materiały własne