UDOSTĘPNIJ

W 2018 r. BMW zamierza zainwestować w badania i rozwój 7 miliardów euro. Będzie to najwyższa suma wydana na ten cel w historii bawarskiego producenta. Nakłady zostaną przeznaczone w znacznym stopniu na rozwój samochodów elektrycznych oraz autonomicznych. Dla porównania, w 2017 r. BMW wydało na R&D 6,1 miliarda euro.

Według planów, tegoroczne inwestycje na badania i rozwój osiągną wartość od 6,5 do 7% sprzedaży koncernu. W ciągu dwóch kolejnych lat proporcja w tym zakresie utrzyma się powyżej standardowego poziomu 5-5,5 procent.

Mimo podwyższenia nakładów finansowych w obszarze R&D, BMW spodziewa się osiągnąć podobny zysk przed opodatkowaniem jak w roku ubiegłym: ponad 10 miliardów euro. Zwiększone wydatki zostaną zrównoważone przez wzrost sprzedaży.

Producent z Monachium bardzo intensywnie inwestuje w nowe technologie.  W ubiegłym roku BMW poinformowało, że w 2021 r. zadebiutuje piąta generacja elektrycznych układów napędowych. Koncern zapowiada ulepszoną interakcję pomiędzy poszczególnymi podzespołami. Silnik, przekładnia i falownik zostaną umieszczone razem w kompaktowym, wyodrębnionym komponencie, co pozwoli na znaczne zaoszczędzenie miejsca. Układ będzie będzie skalowalny i oferowany w różnych wariantach, co umożliwi jego zastosowanie w wielu różnych rodzajach samochodów.

BMW planuje ponadto wprowadzić nowe, wydajniejsze akumulatory trakcyjne. Pozwoli to na uzyskanie zasięgu do 700 km na jednym ładowaniu w przypadku modeli całkowicie elektrycznych. Z kolei hybrydy plug-in będą w stanie przejechać na napędzie elektrycznym nawet 100 km.

Dzięki skalowalnym, modułowym systemom elektrycznym, bawarski koncern, począwszy od 2020 r. będzie w stanie wyposażyć samochody z wszystkich serii w każdy rodzaj układu napędowego.

Oferta Grupy BMW obejmuje obecnie dziesięć zelektryfikowanych modeli: BMW serii 2, 3, 5, X5 oraz 7 iPerformance, MINI Coopera S E Countryman ALL4, coupé i8 (hybrydy plug-in), jak również całkowicie elektryczne i3 wraz z usportowiona wersją i3s. Dodatkowo, na rynku chińskim sprzedawany jest PHEV  X1 xDrive 25Le iPerformance. Jeszcze w 2018 r. dołączy do nich i8 w wersji Roadster. W 2019 r. na rynku pojawi się w pełni elektryczne MINI, w 2020 r. iX3 z napędem całkowicie elektrycznym (prognozowany zasięg: ok. 480 km), zaś w 2021 r. iNEXT, wyposażony w zaawansowane systemy autonomicznego prowadzenia.

BMW potwierdziło ponadto, że rozpocznie produkcję seryjną zeroemisyjnego modelu i4, który zostanie oparty na koncepcie iVision Dynamics, zaprezentowanym podczas ubiegłorocznych targów we Frankfurcie. Według informacji brytyjskiego Auto Express, pojazd pojawi się w sprzedaży w 2020 r. i stanie się bezpośrednim konkurentem Tesli Model S. Samochód będzie zjeżdżał z taśm montażowych fabryki w Monachium.

W najbliższych latach należy spodziewać się kolejnych premier zelektryfikowanych samochodów bawarskiego koncernu. Niemiecka firma zastrzegła nazwy od BMW i1 do i9, a także od BMW iX1 do iX9.

Producent z Monachium do 2025 r. zamierza posiadać w ofercie 25 modeli z napędem elektrycznym (w tym 12 zeroemisyjnych). Do końca 2019 r. łączna liczba zelektryfikowanych BMW na światowych drogach będzie wynosić co najmniej pół miliona egzemplarzy.

 

reuters.com, europe.autonews.com, autoexpress.co.uk, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA