Toyota podpisała protokół ustaleń z Aisin Seiki oraz Denso, firmami produkującymi podzespoły dla przemysłu motoryzacyjnego.
Partnerzy założą nową spółkę w celu przyspieszenia rozwoju technologii związanej z pojazdami autonomicznymi. Nazwa przedsiębiorstwa to „Instytut Badań Toyoty-Zaawansowany Rozwój” (ang. „Toyota Research Institute-Advanced Development”, TRI-AD), zaś jego siedzibą stanie się Tokio.
TRI-AD zajmie się opracowywaniem zaawansowanego oprogramowania do samochodów samosterujących, jego komercjalizacją, jak również wzmacnianiem współpracy w zakresie badań i rozwoju w obrębie koncernu Toyota. Zadaniem Instytutu będzie także rekrutacja utalentowanych inżynierów z całego świata.
Łączna wartość przewidywanych inwestycji wyniesie 2,8 mld dolarów. Wysokość kapitału zakładowego spółki wynosi 470 tys. dolarów, z czego Toyota pokryje 90%, zaś Denso i Aisin Seiki po 5%. W TRI-AD zostanie zatrudnionych ok. 1 000 osób.
Nowy Instytut nie jest jedynym projektem z zakresu zaawansowanych technologii, który Toyota realizuje wspólnie z Denso. W ubiegłym roku obie firmy (wraz z Mazdą) założyły spółkę EV C.A. Spirit, która ma na celu projektowanie modułowych technologii dla samochodów elektrycznych. W późniejszym czasie do projektu przystąpiły także Daihatsu, Hino (producent pojazdów użytkowych), Suzuki oraz Subaru.
Toyota prowadzi bardzo intensywne prace nad samochodami samosterującymi. W 2015 r. powstała firma badawcza Toyota Research Institute (TRI). Jej zadaniem jest wdrażanie wyników badań nad nowymi technologiami do projektowania i rozwoju produktów. Japoński koncern przeznaczył na działalność przedsiębiorstwa miliard dolarów w ciągu 5 lat.
TRI ma za zadanie realizację 4 celów. Pierwszy to poprawa bezpieczeństwa samochodów i stworzenie pojazdu, który uniknie wypadku w każdych okolicznościach, bez względu na umiejętności kierowcy. Drugim celem jest umożliwienie korzystania z samochodów osobom starszym i niepełnosprawnym. TRI zajmuje się także przenoszeniem technologii opracowywanych na potrzeby samochodów do robotów domowych. Czwartym celem jest zastosowanie wiedzy z dziedziny sztucznej inteligencji oraz uczenia się maszyn w pracach nad nowymi materiałami.
Siedziba TRI mieści się w Stanach Zjednoczonych w trzech lokalizacjach – w Los Altos w Kalifornii, w Cambridge w Massachusetts oraz w Ann Arbor w Michigan.
Podczas styczniowych targów Consumer Electronics Show w Las Vegas, Toyota zaprezentowała Platform 3.0 (na zdjęciu) – nową generację samochodu służącego do testów systemów autonomicznego prowadzenia. Bazę dla pojazdu stanowi hybrydowy Lexus LS 600h L.
Platform 3.0 wykorzystuje system Luminar LIDAR o zasięgu 200 metrów, pracujący w pełnym zakresie 360 stopni. W poprzedniej wersji pojazdu LIDAR monitorował tylko przestrzeń z przodu samochodu. Zamontowany na dachu Luminar LIDAR składa się z czterech czujników o wysokiej rozdzielczości, które precyzyjnie wygrywają przeszkody w otoczeniu, w tym trudne do zauważenia ciemne obiekty.
Dodatkowe czujniki LIDAR o krótkim zasięgu zostały umieszczone bliżej ziemi z czterech stron samochodu – po bokach i w zderzakach. Służą do wykrywania małych, nisko położonych przeszkód, w tym dzieci, zwierząt, a nawet gruzu na drodze. Nowy prototyp umożliwia rozbudowanie systemu czujników o kolejne technologie.
Produkcja samochodów Platform 3.0 rozpocznie się wiosną 2018 r.
newsroom.toyota.co.jp, materiały własne