Należąca do francuskiego koncernu paliwowego Total spółka Saft poszukuje w Europie partnerów w celu kontynuowania badań, rozwoju i rozpoczęcia produkcji nowej generacji baterii, zarówno litowo-jonowych, jak i ich odpowiedników ze stałym elektrolitem.
Akumulatory znajdą zastosowanie w zelektryfikowanych samochodach, autobusach, pociągach, statkach, samolotach, magazynach energii oraz w przemyśle. Będą przewyższać obecnie dostępne na rynku baterie litowo-jonowe pod względem osiągów, zapewnią redukcję kosztów wytwarzania oraz większy stopień bezpieczeństwa.
Zgodnie z planami Saft, roczna skala produkcji osiągnie docelowo poziom liczony w gigawatogodzinach.
Jak powiedział dyrektor generalny spółki, Ghislain Lescuyer:
„Saft posiada sto lat doświadczenia w badaniach, rozwoju oraz produkcji wysokowydajnych przemysłowych ogniw i baterii, w tym 25-letnie w zakresie baterii litowo-jonowych. Ten program skupia się na technologii przyszłości i gdy osiągniemy sukces w opracowaniu akumulatorów ze stałym elektrolitem, rozpoczniemy innowacyjny proces przemysłowy ze skalowalnymi blokami produkcyjnymi na poziomie 1 GWh. Baterie znajdują się obecnie w samym sercu rewolucji technologicznej. Ich rozwój i produkcja odgrywają strategiczną rolę w przejściu na czystą mobilność i czyste systemy energetyczne”.
Wśród partnerów, których pozyskał do tej pory Saft, znajdują się takie podmioty jak belgijski koncern chemiczny Solvey, niemiecki Manz (dostarczający m.in. urządzenia przemysłowe do produkcji baterii litowo-jonowych) oraz Siemens.
W celu realizacji projektu, współpracujące spółki zamierzają uzyskać wsparcie ze strony instytucji UE oraz rządów państw europejskich. Konsorcjum planuje rywalizować z największymi podmiotami na świecie. Udział azjatyckich producentów na rynku baterii, takich jak Panasonic, Samsung czy chiński CATL, sięga obecnie 90%.
Saft zatrudnia 4 100 osób, posiada 14 zakładów produkcyjnych i prowadzi działalność w 18 krajach.
saftbatteries.com, global.handelsblatt.com, reuters.com, materiały własne