UDOSTĘPNIJ

Izraelski start-up Eviation Aircraft zamierza rozpocząć produkcję w pełni elektrycznego samolotu Alice, który zabierze na pokład 9 pasażerów i 2 członków załogi.

Pierwsze loty mają się rozpocząć w 2021 r. Dostawcą baterii zostanie południowokoreańska firma Kokam, która jako niewielki producent będzie w stanie spełnić specyficzne wymagania Eviation. Dyrektor generalny izraelskiego start-upu, Omer Bar-Yohay, powiedział, że podmioty takie jak Samsung, Panasonic, LG Chem czy Tesla prawdopodobnie nie zgodziłyby się na zaprojektowanie od podstaw ogniw na potrzeby Alice, z uwagi na zbyt małą skalę planowanej produkcji.

Samolot Eviation wykorzysta 9 400 ogniw litowo-jonowych rozmieszczonych m.in. w suficie, podłodze oraz skrzydłach. Ich łączna masa wyniesie 3,8 tony tj. 60% masy startowej Alice, zaś pojemność – 900 kWh.

Rozwój technologii związanej z bateriami jest kluczowy dla tempa popularyzacji elektrycznego lotnictwa. Obecnie akumulatory dostarczają znacznie mniejszą ilość energii na każdy kilogram masy niż paliwo lotnicze, jednak różnica stopniowo się zmniejsza.

Alice będzie dysponować zasięgiem 650 mil morskich (1 200 km). Dla porównania, zasięg Cessny Caravan wyposażonej w napęd konwencjonalny wynosi 1 000 mil morskich (ok. 1 850 km). Cena zakupu obu statków powietrznych ma być zbliżona, jednak samolot Eviation zapewni znacznie niższe koszty paliwa i utrzymania. Za napęd Alice będą odpowiadać trzy silniki elektryczne o mocy 260 kW każdy. Prędkość przelotowa elektrycznego samolotu wyniesie natomiast 240 węzłów (ok. 440 km/h).

Plany izraelskiego start-upu zakładają, że pierwsza publiczna prezentacja Alice odbędzie się w połowie 2019 r. Rozpoczęcie produkcji uzależnione jest od zebrania odpowiednich środków finansowych, których wysokość szacuje się na ok. 100 mln dolarów.

Zainteresowanie zelektryfikowanymi statkami powietrznymi wyrażają m.in. takie firmy jak Boeing, Airbus czy Uber.

Amerykański start-up Zunum Aero, wspierany przez Boeinga i JetBlue do 2022 r. zamierza wprowadzić na rynek 12-miejscowy samolot hybrydowy.  Z kolei Airbus pracuje nad całkowicie elektrycznym, koncepcyjnym samolotem CityAirbus, który zabierze na pokład czterech pasażerów oraz umożliwi pionowy start i lądowanie. Projekt podobnego statku powietrznego rozwija też Uber.

 

reuters.com, eviation.co, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA