UDOSTĘPNIJ

Rząd Wielkiej Brytanii przeznaczy prawie 30 milionów funtów (ok. 142 milionów zł) na rozwój systemów V2G (ang. Vehicle-to-Grid), które pozwalają na dwukierunkowy przepływ energii i w konsekwencji integrację samochodów elektrycznych z siecią energetyczną.

Środki finansowe zostaną przekazane na rzecz 21 projektów. Inwestycja umożliwi zarówno badania, rozwój i testy V2G, jak i eksplorację potencjalnych zastosowań komercyjnych tej innowacyjnej technologii.

Z rządowego dofinansowania skorzystają m.in. Nissan, SSE Services, Energy, Octopus Energy, Cisco, Flexisolar i AT Kearney.

Jak powiedział brytyjski minister transportu, Jesse Norman:
„Wraz ze wzrostem liczby pojazdów elektrycznych i zwiększeniem możliwości wykorzystywanych w nich baterii, pojawia się wielka szansa, że przyczynią się one w znaczącym stopniu do budowy inteligentnej sieci energetycznej”.

Minister gospodarki, Richard Harrington, stwierdził natomiast:
„Vehicle-to-grid daje Wielkiej Brytanii kolejną sposobność by zademonstrować światu naszą wiodącą wiedzę z zakresu przełomowych technologii motoryzacyjnych i niskoemisyjnych”.

Dzięki V2G, pojazdy podłączone do sieci są w stanie zarówno pobierać, jak i wysyłać zmagazynowaną w nich energię elektryczną. Technologia sprawia, że samochody mogą pełnić funkcję mobilnych baterii, przyczyniając się jednocześnie do poprawy stabilności i zmniejszenia obciążenia sieci energetycznej. V2G m.in. umożliwia właścicielom EV ładowanie swoich pojazdów poza godzinami szczytu energetycznego przy wykorzystaniu niższej taryfy, a następnie zużywanie energii zgromadzonej w bateriach na potrzeby gospodarstwa domowego w okresie obowiązywania wyższej taryfy albo odsprzedaż energii z powrotem do sieci.

Obecnie na terenie Wielkiej Brytanii, konkretnie w regionie Oksfordu, testy technologii V2G przeprowadza EDF Energy. Firma wykorzystuje w tym celu flotę składającą się ze 100 pojazdów elektrycznych (zarówno osobowych, jak i vanów), należących m.in. do przedsiębiorstw logistycznych i taksówkowych. W projekcie uczestniczą ponadto m.in. takie podmioty jak Uniwersytet Oksfordzki, Rada Hrabstwa Oxfordshire czy Arrival (producent lekkich dostawczych EV).

Rząd Wielkiej Brytanii traktuje inwestycje w elektromobilność bardzo poważnie. W ramach programu „Faraday Battery Challange” przeznaczy 246 milionów funtów na opracowanie bezpiecznych, efektywnych pod względem kosztów, lekkich i wysokowydajnych akumulatorów. Na czele projektu stoi Tony Harper, dyrektor ds. badań i zaawansowanych technologii w Jaguar Land Rover.

Do końca 2018 r. liczba pojazdów elektrycznych na brytyjskich drogach ma osiągnąć poziom 200 tysięcy egzemplarzy, zaś do 2040 r. Wielka Brytania zamierza wprowadzić zakaz sprzedaży samochodów z silnikami benzynowymi i diesla.

 

gov.uk, materiały własne

UDOSTĘPNIJ

Zobacz również:

PARTNERZY

NEWSLETTER

Zapisz się do naszego newslettera! Bądź na bieżąco z nowościami z rynku paliw alternatywnych

FACEBOOK

POLECANE

ŚLEDŹ NAS NA